ISTERI SOLEHAH

Dia pergi untuk melamar seorang wanita.. Di saat dia melakukan nazhor (melihat calon isterinya) adalah wanita syar'i..


Calon isterinya bertanya,

"Berapa hafalan Al-Qur'anmu..?"

Dia menjawab,

"Saya tidak hafal banyak, tapi SAYA INGIN MENJADI LELAKI YANG SOLEH"


Dia lalu berkata kepada calon isterinya,

"Kalau kamu..?"


Calonnya menjawab,

"Saya hafal juz amma"


Calonnya kemudian bersetuju untuk menikah kerana merasakan dia (lelaki yang datang melamar ini) jujur. Setelah menikah, Si Isteri lalu memintanya untuk membantunya menghafal Al-Qur'an..


Sang suami berkata,

"Mengapa kita tidak saling membantu dalam menghafal bersama-sama..?"


Mereka lalu memulakan menghafal dengan Surah Maryam kemudian berikutnya dan berikutnya sehingga hafalan Al-Qur'annya selesai dan mereka berdua mendapat Ijazah hafalan Al-Qur'an.


Kemudian isterinya menawarkan,

"Mungkin kita juga boleh memulakan menghafal Hadis-hadis Bukhari"


Di sebuah kesempatan ketika dia menziarahi ke rumah mertuanya, sang suami mengkhabarkan kepada mertuanya bahawa anaknya sekarang sudah hafal Al-Qur'an Al-Karim, Alhamdulillah.


Mertuanya terkejut dengan apa yang dikatakan menantunya, dia lalu masuk ke bilik anaknya seraya memperlihatkan banyak kertas kepada menantunya.


Tersentak dan alangkah terkejut dan bingungnya sang suami, Isterinya ternyata memiliki ijazah hafalan Al-Qur'an dan Kutub Sittah (kumpulan kitab-kitab hadis) bahkan sebelum dia menikah dengannya.


SUBHANALLAH..


Dia tidak mempermasalahkan dari awal sedikitnya ilmu yang dimiliki sang calon suami, dan dia kemudian membantunya menghafalkan Al-Qur'an sebagaimana dia telah menghafalnya di saat dia merasakan bahawa memang sang suami adalah orang Soleh (Dia juga tidak berdusta ketika dia berkata saya hafal juz amma kerana dia tidak menafikan bahwa dia juga hafal surah yang lain)

Ya Allah jika aku bukan orang yang soleh maka kurniakan kepadaku isteri yang solehah yang membantuku, dan menjadikanku dekat denganMu, dan jadikanlah aku orang yang soleh..

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entri Saya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...