RAHSIA ZUHUD HASSAN AL BASRI

Hasan Basri ditanya,


"Apa rahsia zuhudmu di dunia ini..?"


 Beliau menjawab,


"Aku tahu rezekiku tidak akan diambil orang lain, kerana itu hatiku selalu tenang. Aku tahu amalku tidak akan dikerjakan orang lain, kerana itulah aku sibuk beramal soleh. Aku tahu ALLAH Ta'ala selalu memerhatiku, kerana itulah aku malu jika ALLAH melihatku sedang dalam maksiat. Dan aku tahu kematian itu sudah menungguku, kerana itulah aku selalu menambah bekal untuk hari pertemuanku dengan ALLAH"



Sahabat-sahabatku,


Jangan tertipu  dengan usia MUDA kerana syarat mati TIDAK harus TUA.


Jangan terpedaya dengan tubuh yang SIHAT kerana syarat mati TIDAK mesti SAKIT.


Jangan terperdaya dengan  harta kekayaaan sebab si kaya pun tidak pernah menyiapkan Kain Kafan 
buat dirinya meskipun cuma selembar.


Mari terus berbuat BAIK, berniat untuk jadi BAIK, berkata yang BAIK-BAIK, memberi nasihat yang BAIK meskipun TIDAK banyak orang yang mengenalimu dan tidak suka dengan nasihatmu.


Cukup lah اللهِ yang mengenalimu lebih dari pada orang lain.


Jadilah bagai jantung yang tidak terlihat, tetapi terus berdegup setiap saat hingga kita terus dapat hidup, berkarya dan menebar manfaat bagi sekeliling kita sampai diberhentikan olehNYA



Sahabat-sahabatku,

"Waktu yang ku sesali adalah jika pagi hingga matahari terbenam, amalku tidak bertambah sedikit pun, padahal saat ini umurku semakin berkurang"
(Ibnu Mas'ud RA)

Nasihat ini untuk diri sendiri dan untuk share dengan kawan-kawan..

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entri Saya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...